ČOVJEK SVESTRANOG TALENTA I NAJUSPEŠNIJI MENADŽER U REGIONALNOJ INDUSTRIJI OGLAŠAVANJA

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Srđan Šaper: Ja sam UEPS-ovu nagradu za životno delo shvatio kao nagradu za dobru igru u prvom poluvremenu. Sad se igra drugo poluvreme, a da li će biti produžetaka i penala, videćemo. Dokle god čovek sa samim sobom igra utakmicu – ostaje u igri
Malo stariji ga pamte kao vokalnog solistu grupe Idoli. Srđan Šaper je vrlo svestran čovjek. Uspješno se bavio muzikom, glumio je na filmu, snimao je televizijske spotove. Studirao je medicinu, svjetsku književnost, istoriju i filmsku i TV režiju, a na kraju završio Fakultet dramskih umetnosti. Želio je da režira filmove, danas kaže da je vrijeme za to vjerovatno prošlo, ali da bi mogao biti filmski producent. Društveni angažman ga je jedno vrijeme približio politici. Godinama je veoma uspješan menadžer. Prije devetnaest godina osnovao je svoju prvu agenciju Idols & Friends, a već sedamnaest godina uspješno vodi sistem McCann agencija koje je prvo osnovao u Beogradu i Skoplju. Danas upravlja I&F McCann Grupom koja ima agencije u osam zemalja regiona. Voli da radi sa ljudima u McCannu i smatra da su oni snaga koja je doprinijela da I&F McCann Grupa bude danas to što jeste, najveća i najuspjepšnija grupacija u industriji oglašavanja u regionu. Na tek završenom Weekend Media Festivalu, agencija McCann Beograd proglašena je prvom regionalnom Agencijom godine.

Koliko su Vas roditelji podržavali u muzičkoj karijeri i posvećenosti bendu VIS Idoli koji je bio predvodnik “novog talasa“ na muzičkoj sceni, buntu koji ste iskazivali kroz pjesme koje ste komponovali i izvodili?
Nisu me posebno podržavali, ali nisu ni osporavali moj izbor. Verovali su da ja najbolje znam šta treba da radim. U početku su, naravno, bili zabrinuti da će sve to odneti mnogo vremena i da ja, na kraju, neću imati ništa sa čim mogu da „stupim u život”. Međutim, vreme je pokazalo da su stvari došle na svoje mesto, a da su moji životni izbori bili, pre svega, motivisani željom da se u ograničenom broju sati doživi što više toga. Idoli su, u tom smislu, bili veliko iskustvo. Iskreno, imao sam i dosta sreće.
Sklonost ka muzici i umjetnosti opredijelila vas je da, nakon upisa na Medicinski fakultet, ipak završite filmsku režiju. Da li je to odredilo vaš budući profesionalni izbor – industrija oglašavanja koja se, u vrijeme vaših početaka, čvrsto oslanjala na video spotove?
Studirao sam medicinu, svetsku književnost, istoriju i filmsku i TV režiju, a na kraju sam završio Fakultet dramskih umetnosti. Da danas počinjem, znao bih da je fakultet zapravo samo nastavak srednje škole koji mladog čoveka treba da osposobi da lakše donosi neke životne odluke i procene na osnovu civilizacijskog iskustva onih koji mu prethode. Međutim, u to vreme sam bio jedan od retkih koji su to samo naslućivali. U to „dvodimenzionalno vreme” mislilo se da je izbor obrazovanja zapravo isto što i izbor profesije. A tačno je, kao mladi reditelj i kompozitor udružio sam se sa dvojicom prijatelja, Borisom i Tuckom, i počeo sa stvaranjem reklamnih spotova. To je bilo 1984, i predstavlja moj ulazak u svet oglašavanja.
Počeli ste sa vašom zajedničkom agencijom Soda film, da biste nakon toga osnovali svoju agenciju Idols&Friends (1995. godine), a dvije godine kasnije dobijate franšizu i osnivate McCann agenciju prvo u Beogradu, a zatim i u Skoplju. Šta vas je opredijelilo na takvu odluku?
Tucko i ja smo 1995. napravili Idols (ja) i Friends (on), pomislivši da je zanimljivo da sve ono što znamo pretvorimo u angažman od koga će imati koristi i struka, i oglašivači, i mi sami. Hteli smo da budemo slobodni! I da sami raspolažemo viškom svog rada. Tako smo samo nastavili u kapitalizmu ono što smo hteli i u socijalizmu. Da pronađemo formu koja je odgovarala našem preduzetničkom duhu. I to je bila agencija. Nema lepše stvari nego biti dužan samom sebi za sve uspehe i neuspehe i preuzeti svu odgovornost. Preuzimanje odgovornosti je ono što me zaista impresionira kod pravih lidera i onih koji pokreću male ili velike stvari u svetu. Smislili smo i USP naše kompanije: The right To Risk! U ovom poslu svako mora da rizikuje da bi pronašao pravi i veliki smisao. 1997.godine osnovao sam McCann agencije u Beogradu i Skopju, a kasnije i u drugim zemljama regiona.
Prošle godine obilježili ste 15 godina uspešnog poslovanja „I&F McCann Grupe“ koja danas posluje u osam zemalja regiona. Šta je u ovih 16 godina bilo prelomno za njen razvoj? Da li su to bila dva kanska lava koje su osvojile agencije McCann Beograd i McCann Skopje?
Mislim da ne, kanski lavovi su bili posledica njenog uspeha. Presudno je bilo što smo uvek, u svakoj godini našeg rada, bili u stanju da okupimo najbolje ljude. Bilo je loših trenutaka i meseci i divnih, neponovljivih situacija, nedelja, godina. Ali McCann je uvek bio kompanija u koju se dolazilo sa željom da se baš tu radi, a ne bilo gde drugde. Uspeli smo, a mogli smo i mnogo, mnogo više, da zajednički stvorimo osećanje da je biti u McCann-u nekako posebna stvar. A to je zbog toga što smo imali zaista posebne ljude. Kada budemo proslavljali 20 godina pokušaćemo da okupimo sve one koji su ovde ikada radili, videćete da je to čitav jedan svet! I da McCann zaista izgleda kao naš deo velikog sveta. Uvek smo se trudili da to bude tako, bez patosa, ali i bez provincijalne jadikovke. Nismo imali nikakvih kompleksa.
Agencije koje posluju u okviru I&F McCann Grupe ostvarile su značajne uspjehe, a samo u zadnjih nekoliko mjeseci imali smo priliku da vidimo tri zaista nesvakidašnje kampanje koje će se pamtiti u našoj regiji. Agencija McCann Sarajevo bila je deo kreativnog tima koji je za The Coca-Cola Company realizovao film Bubamara, povodom učešća reprezentacije BiH na Svjetskom fudbalskom prvenstvu, zatim kampanja Poštujmo i žive, koju je osmislila agencija McCann Tirana, za albansko Ministarstvo unutrašnjih poslova, a onda i viral Drama u taksiju, koju je agencije McCann Beograd osmislila i realizovala za JDP i koja je imala skoro milion pregleda na YouTube-u. Kako vidite prethodnu godinu u kreativnim agencijama i da li je ovaj, već prepoznatljiv pravac za McCann, ono što možemo očekivati od vaših agencija i u narednom periodu?
Nadam se da ćemo u budućnosti, mnogo više nego do sada, moći da se pozabavimo onim što se zove kreativna izvrsnost. Do sada je naš naglasak bio na strategiji, razumevanju biznisa, regionalnom razvoju, edukaciji, stalnoj i za sve, razvijanju pojedinačnih marketinških disciplina i stvaranju platformi za njihovu integraciju u kampanjama naših klijenata. Ubuduće, naglasak će nam biti pre svega na kreativnoj izvrsnosti! Želimo da nas tako prepoznaju i oglašivači i potrošači i na tome smo radili svih ovih godina. Ali da bismo u tome zaista uspeli moramo na velika vrata da vratimo onaj slogan sa početka: The right to Risk. Obogaćeni sa mnogo godina iskustva koje će taj rizik učiniti podnošljivim za sve. U našem poslu uvek je neophodno biti drugačiji jer je ljudski mozak napravljen tako da opaža samo opasnost i pokret, dakle ono što se izdvaja. Nema kapacitet da opaža isto. A 99 odsto onoga što danas postoji, spada u kategoriju istog. U našim krajevima takođe, postoji mnogo istog.
McCann postaje sinonim za kreativnost. U vašim agencijama u regionu rade ili su radili neki od najvećih talenata u kreativnoj industriji na ovom području. Da li je talent pool i to što ulažete i razvijate talente ono što vas razlikuje od drugih agencija na ovom području?
Mislim da bi bilo prepotentno ako bih tako nešto rekao. Količina uspešnih i kreativnih kampanja je prilično ravnomerno raspoređena po advertising svetu. Ima mnogo agencija čije su kampanje i pametne i kreativne, ali ima i onih koje su neuspešne i neoriginalne. Svi se mi trudimo podjednako za svoje mesto pod suncem. Naravno, mi bismo želeli da je ovo što vi kažete tačno, a da li jeste procenjuju, pre svega, potrošači. Kada su ljudi u pitanju i talent pool, verujem da je moj lični zadatak da agencija bude mesto najveće stvaralačke slobode i odgovornosti u isto vreme.
Poslujete u osam zemalja. Vaša poslednja akvizicija bila je McCann Sarajevo. Da li planirate dalje regionalno širenje?
Poslujemo u svim zemljama nastalim iz Jugoslavije, u Bugarskoj i Albaniji. Voleli bismo da ovo ne bude definitivan spisak jer logika rasta biznisa, i naša i naših klijenata, ovde se ne završava.
Na nedavno završenom Weekend Media Festivalu, u okviru regionalne revije kreativnosti u oglašavanju BalCannes, agencija McCann Beograd je proglašena prvom Agencijom godine u regiji. Šta uspjeh beogradskog McCanna na BalCannesu može značiti za agencije u okviru I&F McCann Grupe. Imali ste u Rovinju kreativni summit mreže, kako ste komentarisali ovaj uspjeh, o čemu ste razgovarali?
Razgovarali smo kako da maksimalno iskoristimo prednosti regionalnog sistema u tome da dobijemo najbolje ljude na najboljim projektima, bez obzira gde se oni odvijaju. Ovakvi sastanci su dobra prilika da razmenimo mišljenja, da razgovaramo o tome kako da se međusobno inspirišemo, izdvojimo, prepoznamo, nagradimo najbolje ideje. Najzad, stalo nam je da se naši kreativci međusobno upoznaju i druže, što je posebno uzbudljiva stvar, jer se ljudi raduju i jedni drugima i dobrim kampanjama! Uspeh beogradskog McCann-a me je obradovao jer je prepoznat u celom regionu i potvrdjuje da je naše uporno zalaganje za regionalnu integraciju smisleno.
Medijska agencija Universal Media je na zadnjem Semplu osvojila Grand sempler kao najbolja medijska agencija u Adriatic regiji. McCann Beograd je sad proglašen najkreativnijom agencijom u regiji te osvojio nagradu SoMo Borac kao jedna od najboljih digitalnih agencija. Ovo praktično dokazuje vašu prednost na svim područjima u komunikacijskoj industriji.
Mislim da je posle mnogo godina, u kojima je dominirala težnja da se različite usluge izdvajaju u posebne agencije, klatno krenulo u drugom pravcu i da se sve više govori o integraciji ideja. Nadam se da se nećemo baš svi i sve preseliti na socijalne mreže, jer mi se čini da tamo često nedostaje emocije, onakve kakva postoji u izražavanju u tradicionalnim medijima, ali sigurno je da će komunikacijska poruka u budućnosti sve više biti jedna, prilagođena različitim opažajnim strukturama. Kreativnost mora da bude način disanja svih agencija, bez obzira čime se one specifično bavile.
Udruženje za tržišne komunikacije Srbije (UEPS) vam je dodijelilo Nagradu za životno djelo. Nije li ta nagrada stigla prerano? Čini mi se da ćete, u vremenu koje je pred vama, napraviti krupne strateške iskorake koji jesu životno djelo. Šta će UEPS tada? Ponovo Vas nagraditi?
Ja sam je shvatio kao nagradu za dobru igru u prvom poluvremenu. Sad se igra drugo poluvreme, a da li će biti produžetaka i penala, videćemo. Dokle god čovek sa samim sobom igra utakmicu – ostaje u igri.

ČOVJEK SVESTRANOG TALENTA I NAJUSPEŠNIJI MENADŽER U REGIONALNOJ INDUSTRIJI OGLAŠAVANJA 1

Intervju je objavljen na portalu: www.media-marketing.com